Rally Edane, 190713!

Den 13/7 körde vi Rally Edane runt Brunskog/Arvika med omnejd. Tävlingen ingick i Svensk Bilsports Västra Cup. Morgan hade renoverat motorn och gjort ett kambyte på V4:an sedan stoppet efter näst sista sträckan på senaste rallyt i Säffle, och den går riktigt bra nu!

Här är Saaben klar inför rally Edane. Foto: Morgan Björn

Lördag morgon den 13/7 möttes vi så upp vid Edanesågen för anmälan och besiktning.  Allt grönt för start!

Allt klart för att åka till start- och serviceområdet.

Foto: Camilla Holmquist

Vi körde vidare till Gammelvala i Brunskog där start, mål- och serviceområdet var beläget denna tävling. Serviceteamet var troget på plats och när vi ställt upp allt var det många som kom fram och ställde frågor om Saaben, fotograferade och berättade om deras gamla Saab-minnen.  Den drar verkligen intresset till sig denna svarta skönhet och det är uppskattat!

Rallyt bestod av totalt 44 km specialsträckor fördelat på fem etapper, med noter skrivna av Patrik Barth. Service och re-grouping var lagt efter SS3 och man fick en hel timme där. Vi skulle tävla mot sex stycken andra ekipage bl a Mats Jonsson med sin fyrhjulsdrivna Mazda 323. Det kändes lite häftigt för mig Camilla, som haft honom som idol sedan barnsben, men just denna dag var han dessutom en riktig konkurrent!

I väntan på start.

Foto: Camilla Holmquist

Så, strax efter klockan tolv rullade sju taggade App K-ekipage ut mot SS1 i Furtan. Sträckan var 8,44 km lång och skulle ha tempoändringar. Vi märkte att beskrivningen stämde, då vägen blev mycket smalare efter några km, och den var rejält uppkörd och spårig med en massa stenar som hade kommit upp. Det smällde och skramlade i V4:an och jag fick höja rösten rejält för att ens höra mig själv! Något hände med elen här och Saaben verkade tappa laddning på sträckan.                                                                                                                                                           Väl i mål kunde vi konstatera att någonting hänt med elen, det spökade med laddlampan, men det var inget vi kunde fixa innan service, så vi höll tummarna och körde mot SS2! Här visste vi ännu inte att vi låg femma med endast två sek upp till fyran och 14 sek upp till tredje plats! Men det kändes dock som att sträckan hade gått riktigt bra, Saaben gick som en svart kanonkula efter Morgans renovering, tyckte jag!! Avgör själva i filmen här från SS1, filmat av Christer Brandin:

Även barnen gillar Saab V4, som vi kan höra här  🙂

Trots elproblemet så klarade vi oss igenom SS2- Prästhög som var 8 km lång.  Morgan laddade på med högerfoten och efter denna sträcka låg vi fortfarande femma men hade jagat in en sekund på fyran, det var tajt!

Vidare till SS3- Sandvika som var dagens kortaste sträcka med sina 3.54 km. Den var lurig med många tempoändringar. Här gick det undan och när vi passerade fotocellen i målet så hade vi sladdat oss upp till en fjärdeplats, vilket också servicepersonal Morgan Björk talade om i telefonen. Det var första gången denna dag som vi hörde hur vi låg till. Vi hade haft fullt upp med att hålla koll på laddningen som spökade och kollat säkringar och hoppat in och ur bilen mellan sträckorna. Vi hade ingen aning om hur det hade gått. Så säger Björk att vi låg femma efter sträcka två och nu är ni fyra! Vi blev glada för det med tanke på elproblemet, och körde mot servicen för att se vad som kunde göras åt detta.

Foto: Hans Edvardsson

Efter fixande med elen på servicen, och tankande av vätska för chaufför och co-driver i värmen, så körde vi ut mot SS4- Åmot.      Den beskrev Barth som en ”snabb svensk gammal klassiker”. Jaha, precis som Morgans V4 tänkte jag, detta måste ju vara en bra ”Saab-sträcka” och jag fick rätt! När vi gick över mållinjen efter dessa 7,9 km sträcka så hade vi hamnat på tredje plats! Nu skiljde det fyra sekunder ner till fyran och vi hoppades på att sista sträckan skulle flyta på så vi kunde behålla tredjeplatsen!

Full fart! (Okänd filmare).

På väg mot dagens sista sträcka, SS5, kom ett rejält skyfall! Och där slutade även vindrutetorkarna att fungera. Det kändes oroligt då sträckan som var kvar var dagens längsta på 16.69 km…                              Väl i start lyste solen igen och Morgan gasade på som aldrig förr, vi hade ju en tredjeplats att försvara!! Notläsningen gick riktigt bra, men så hände det.. Med ca tre km kvar till mål så började det att regna igen. Jag visste att målsvängen på sträckan var riktigt lurig och otäck så när vi väl kom dit skrek jag i: – Ta´t lugnt nu, gamböj här Morgan!! Jag såg inget genom rutan och tvivlade på att Morgan såg så mycket heller haha, men han klarade målsvängen galant och sedan ramlade det in meddelanden från alla håll att vi hade klarat att behålla tredjeplatsen trots nästan obefintlig sikt pga regnet och inga torkare! Vi vågade dock inte ropa hej förrän vi tagit oss till slutmålet och lämnat in tidkortet. Elfelet bestod. Men man kan lita på en Saab och när vi rullade in över mållinjen i Gammelvala, så kunde vi glädjas åt vår tredjeplacering!

Foto: Tomas Enoksson

Som V4:ans motor går nu kan man inte klaga på! Riktigt roligt och vi ser fram emot nästa tävling som troligtvis blir Kullingstrofén i Herrljunga den 3:e augusti och som ingår i Svenska Rallycupen och Svensk Bilsports Västra Cup.                                                                                       Och elfelet?! Det har Morgan redan fixat så inget att oroa sig för här inte!!

Tack till servicepersonal, samarbetspartners, tålmodiga familjemedlemmar och alla som hejade på oss, fotade och filmade i Rally Edane 🙂

På återseende: